Cover 4 Take 18‘Tegen middernacht begonnen de langverwachte opnamen. De verschillende camera’s stonden klaar, de filmploeg was in positie gebracht. De ambulance wachtte langs de kant en de duikers in het water. Een windmachine blies vanaf het water een stormwind tegen de dijk. Toortsen brandden en in het water was een bewegende, lichte vlek te zien: de motorboot die driftig heen en weer zou varen om zoveel mogelijk golven te produceren.’

Op een dag besluit Marco Knauff om zich in te schrijven als figurant. Dit is het begin van een lange carrière als onzichtbare, maar onmisbare acteur in veel films, televisieseries, commercials en fotoshoots. Marco Knauff kwam op plaatsen die andere mensen niet gauw te zien krijgen. Hij was aanwezig op de set van Ocean’s Twelve, maar bracht ook een dag door in de bajes. Hij ging biljarten in het café van Baantjer en was stand-in voor de hoofdrolspeler tijdens een remake van De Lift. Van technisch rechercheur tot fabrieksarbeider, van strandgast tot gewiekste zakenman, van clown tot voetballer, van zeventiende-eeuwer tot pooier, Knauff is het allemaal geweest. In dit boek neemt hij de lezer mee in de wereld van glitter en glamour, maar ook van afzien en kou lijden in de nachtelijke regen. Een onvergetelijk kijkje achter de schermen van film en televisie!

Marco Knauff publiceerde romans en verhalenbundels. Daarnaast schreef hij een geïllustreerd boek over zijn ervaringen als Sinterklaas. De verfilming van zijn verhaal ‘Gisteren, vandaag en morgen’ won een eerste prijs op een nationaal filmfestival. Zijn verhalen kenmerken zich door vaart, een vlotte vertelstijl en treffende psychologische observaties.

Recensie NBD/ Biblion: Marco Knauffs baan als figurant lijkt weinig aanlokkelijk: er moet flink voor gereisd worden, hij maakt lange dagen en verdient bar weinig. Maar het brengt hem wel bij de bron van zijn grote liefde film. In minder dan tien jaar tijd kreeg Knauff 120 figurantenopdrachten. Van wat hem aan bijzondere ervaring is bijgebleven doet hij op een prettige conversatietoon verslag. Het boek kent een viertal afdelingen: figureren voor televisieseries, (‘Baantjer’), films (‘Ocean’s Twelve’), commercials en fotoshoots. Knauff staat wat te uitvoerig stil bij de moeite die hij moet doen om op de set te komen (vroeg opstaan, verdwalen), sterker zijn de passages waarin de van televisie en bioscoop bekende sterren aan bod komen. Een uitgave die in de smaak zal vallen bij degenen die geïnteresseerd zijn in de filmwereld achter de schermen, en bij degenen die als figurant aan de slag willen gaan. Voor hen is achterin verwijsinformatie opgenomen. © Martin de Jong

Recensie FOK.nl Frontpage: Zo’n twee jaar geleden maakten we op de frontpage kennis met Marco Knauff, toen hij debuteerde als romanschrijver met een vorstelijk bestaan. In zijn nieuwe boek Take achttien geeft hij de lezer een kijkje in de wereld van figuranten, aan de hand van zijn persoonlijke ervaringen.

Wie denkt dat de voetgangers en mensen die achteloos in hun kop thee blazen in films, tv-series en commercials daar toevallig op dat moment zijn en hun eigen ding doen, moet toch echt even tijd maken om Take achttien te lezen. Marco Knauff beschrijft hier in zijn vlotte schrijfstijl zijn ervaring met figureren in diverse media. Variërend van kleine fotoshoots en relatief onbekende series, tot kaskrakers als Ocean’s Twelve. Op een enkele uitzondering na zijn alle handelingen van elke figurant tot in de kleinste details besproken en afgestemd en worden ze niet zelden meerdere keren veranderd voor het perfecte shot. Geanimeerd vertelt Knauff over hoe hij soms de hele dag moet wachten voor één minuut aan opname en over het plezier dat hij beleeft aan het deel uitmaken van een productie.

Actie genoeg in de verhalen van Knauff, het enthousiasme spat van de bladzijdes af, wat geheel te danken is aan Knauffs lekker weglezende schrijfstijl met de nodige humor. Het boek is dan ook zeer vermakelijk, vooral voor degene die geïnteresseerd is in de filmwereld. Maar ook anderen zullen plezier beleven aan de opsomming van ervaringen van de auteur, die naast als toevallige voorbijganger, onder meer ook als clown, voetballer en pooier aan de bak moest. Voor wie meer wil weten over werken als figurant, heeft Knauff om het compleet te maken achterin het boek een lijst opgenomen met plaatsen waar meer informatie te vinden is en van de bureaus waar hij goede ervaringen mee heeft.

Wie na het lezen van Take achttien op tv wil gaan speuren naar die olijke kalende figurant: bespaar je de moeite. Bij veel shots is Knauff slechts te zien met een mouw, onderlijf, of zelfs helemaal eruit geknipt… © Cindy – Fok.nl nieuwssite

Bol.com: Marco Knauff schrijft in dit mooi uitgevoerde boek over zijn ervaringen als figurant en fotomodel. Hij heeft al heel wat filmsets gezien en bekende sterren ontmoet. Ik wist niet dat er zoveel bij kwam kijken wanneer er een film wordt opgenomen. Soms moeten figuranten de hele dag wachten voor een scène van een paar seconden. En soms moeten de takes wel 18 keer of vaker over, terwijl de figuranten alleen in een flits op de achtergrond te zien zijn. Het plezier straalt van het boek af. Marco kan heel boeiend vertellen over wat hij allemaal heeft meegemaakt. Bovendien is het handig voor mensen die zelf figurant willen worden. Achterin staan ook nog eens adressen van betrouwbare castingbureaus. Het leukste vond ik het verhaal over Ocean’s Twelve. Mij had het ook wel wat geleken om Brad Pitt en George Clooney in actie te zien! En Marco heeft laatstgenoemde zelfs even gesproken. Ik heb genoten en vind het boek echt een aanrader!

2008 / ISBN 9789085702665/ paperback / 156 pagina’s / Uitgeverij Boekenbent

Boek bestellen

Advertenties